Still Going Strong Cricket Club

Terugblik op de winterevenementen 2005-2006


De foto's kunnen worden vergroot door ze te downloaden. Normaal formaat 10x7,5 cm - op verzoek zijn de foto's per e-mail te ontvangen in groot formaat (tot 20x30 cm).


Bezoek aan de Hoge Snelheids Lijn Zuid (HSL) en de Aspergehof Noordam (22 april 2006)

Zo'n veertig deelnemers gingen met SGS mee naar Leiderdorp en Woubrugge. Het was erg koud voor de tijd van het jaar, maar gelukkig hielden wij het wel droog.

Het verzamelpunt was het AC-Restaurant Tulip Inn Hotel bij Leiderdorp, gelegen op een steenworp afstand van het Informatie Centrum van de HSL Zuid. Lekkere koffie en broodjes, die er goed ingingen na de reis.

Gastheer en gastvrouwe waren Anton en Molly Distelbrink. Natuurlijk voldeed iedereen zijn financiŽle verplichtingen bij Roelof, die het wisselgeld weer paraat hield in de film-busjes. Helaas waren er ernstige files in de buurt van Utrecht en kwam niet iedereen op de geplande tijd aan. Gelukkig wel vroeg genoeg om allemaal koffie en broodjes te kunnen nuttigen

Natuurlijk werd even goed bijgepraat, daar was ruim voldoende gelegenheid voor.

Klik op de foto en deze wordt groot geopend in een nieuw venster. Foto's Duco Ohm en Roelof Kruijshoop.
Als U een grote foto per e-mail wilt ontvangen stuur dan een e-mail naar Roelof Kruijshoop.

Toen wij compleet waren ging de tocht per auto naar de HSL. Wij werden ontvangen door Fred Beijerling, Publieksvoorlichter van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, die aan ons bezoek een vrije middag opofferde! Hulde en bedankt!

In het informatiecentrum is een moderne presentatieruimte met voldoende stoelen. Wij kregen zeer uitgebreid uitleg over de aanleg van de HSL Zuid en ook over het doel ervan. Indrukwekkende beelden. Een zeer interessante film is vertoond over het boren en aanleggen van de lange tunnel met een diameter van bijna 15 meter die soms tot 30 meter onder de grond ligt en maar liefst 7 kilometer lang is. Ook bovengronds zijn er veel kunstwerken aangelegd en soms zelfs snelwegen verlegd. Ook een paar knelpunten werden meegenomen en terloops verbeterd, zodat het verkeer er beter kan doorstromen.


Vanaf 2007 zullen de hogesnelheidstreinen met een topsnelheid van 300 kilometer per uur treinreizigers snel, veilig en comfortabel van Amsterdam naar Parijs brengen. De reistijd wordt teruggebracht van 4 uur 9 minuten naar 3 uur 4 minuten. Schiphol Breda wordt 42 minuten en is nu nog 1 uur 32 minuten. Een zeer groot verschil. Er rijden dan 16 treinen per dag naar Parijs. Binnen Nederland zuller er vooral veel treinen gaan rijden van Amsterdam, via Schiphol naar Rotterdam Centraal. Dan rijden er op het traject meer dan 32 treinen per dag.

De heer Beijerling ontving een cadeaucheque en een terecht groot applaus van SGS.

Na de presentaties en de film was er voldoende gelegenheid om het mooie informatiecentrum op eigen gelegenheid te bekijken. Er is veel te zien op het gebied van grote verkeersverbindingen, zowel met gewone treinen, hogesnelheids teinen, auto's en vliegtuigen. De HSL Zuid maakt deel uit van een groot Europees plan.

 

Aansluitend zijn wij gereden naar het kleine plaatsje Woubrugge om een bezoek te brengen aan de Aspergehof Noordam. SGS werd ontvangen met koffie en thee met lekkere plakken cake. De groep werd geplitst en ging de aspergekwekerij verkennen onder deskundige begeleiding. Een aspergeveld gaat ongeveer 10 jaar mee voordat de opbrengst te klein wordt. Om de asperges zo vroeg mogelijk voldoende groot te krijgen zijn er twee grote "blaas-kassen" die van dikke kunststof folie zijn gemaakt en onder overdruk gehouden worden door een grote ventilator. Het was aangenaam warm in deze kassen, terwijl er toch geen enkele verwarming was. Zowel binnen als ook buiten de kassen worden de bedden met aspergeplanten afgedekt met folie om de grond zo warm mogelijk te krijgen zonder kunstmatige verwarming. De asperges groeien dan het hardst. Wij mochten zelf een aantal asperges steken en dat was minder gemakkelijk dan het zo op het eerste gezicht leek. Er zijn wel erg mooie asperges gestoken!

Na het steken moeten de asperges even tot rust komen en worden vervolgens gewassen en op maat gesneden met een machine. Hierna moeten de asperges worden gesorteerd en worden ze gelegd in kratjes waarbij de juiste klassificatie wordt aangehouden. Beschadigde asperges worden niet weggegooid. Je kunt er nog prima soep van maken.

Na de rondleiding konden wij uitgebreid borrelen tegen zeer aangename prijzen. Toen was het grote ogenblik aangebroken, het diner geheel in het teken van asperges. Aspergesoep vooraf, hierna asperges met aardappeltjes en boterjus en een lekker salade. Het dessert was ook niet te versmaden: twee soorten ijs met slagroom en aardbeien. Wij hebben genoten!

De sfeer tijdens het diner was uitstekend, maar de temperatuur was onaangenaam laag ondanks de moeite, die het personeel zich had getroost door het aansteken van een heuse terraskachel en een hete lucht kanon. De grote en hoge schuur bleef erg koud. Jammer, maar het weer blijft "out of control" en het was extreem koud deze dag. Dank aan de twee fotografen van deze mooie SGS-dag, Duco Ohm en Roelof Kruijshoop


Bezoek aan het Kijk- en Luistermuseum (4 maart 2006)

Helaas dit keer een kleine groep deelnemers, maar iedereen was erg enthousiast. Het Kijk- en Luistermuseum is een klein, maar heel erg interessant museum met een heel leuk programma. Ontvangst met koffie en gebak in de koffiekamer, waarna wij vrij konden rondkijken naar oude kleding en oude voorwerpen van belastingplaatjes tot een compleet ingerichte schoolklas. Ook veel manufacturen-zaken waren prachtig uitgestald en er is een heus winkeltje met oude snoepwaren. Ook kleine speeldoosjes zijn er te koop met veel verschillende melodieŽn.

Klik op de foto en deze wordt groot geopend in een nieuw venster. Foto's Donald Noorhoff en Roelof Kruijshoop.
Als U een grote foto per e-mail wilt ontvangen stuur dan een e-mail naar Roelof Kruijshoop.

Hierna de demonstratie van de vele speeldozen van klein en eenvoudig tot zeer groot en complex. Veel van de zeer oude speeldozen werden "aan"-gezet en zij speelden hun melodieŽn met een prachtig vol geluid. Er zijn zelfs heuse platenwisselaars bij. De rondleider legde de werking goed uit en bracht oud-Nederlandse gezegden in verband met de instrumenten. Een ervan is "Houd je klep dicht" en dat kan bij een van de instrumenten ook echt worden gedaan, waarna het voortgebrachte geluid veel zachter is.

Na de demonstratie van de speeldozen konden wij op eigen gelegenheid het museum verder verkennen. Hierna verplaatsten wij ons per auto in colonne naar het Pannenkoekenrestaurant "De Panoramahoeve". Een tocht van zo'n 5 kilometer, waarbij wij maar ťťn auto even kwijt waren. De ontvangst was prima en de pannenkoeken uitmuntend. Wij hebben erg lekker gegeten en nagepraat over het leuke museumbezoek.


Nieuwjaarsbijeenkomst in "Chalet Waterloo" (21 januari 2006)

Ook in 2006 werd de Nieuwjaarsbijeenkomst gehouden in ĄChalet WaterlooĒ bij Leusden.
Opnieuw deze locatie met stijl. Ontvangst met Kir Royal en gezellig bijpraten en borrelen in de Waterloo-zaal, waarbij wij op ons zelf en ongestoord konden converseren. Onze huis-fotograaf, Donald Noorhoff, kon gemakkelijk onderstaande foto's maken, waaruit de fijne ontspannen sfeer blijkt.

Klik op de foto en deze wordt groot geopend in een nieuw venster. Foto's Donald Noorhoff en Roelof Kruijshoop.
Als U een grote foto per e-mail wilt ontvangen stuur dan een e-mail naar Roelof Kruijshoop.

Natuurlijk de traditionele toespraak door de voorzitter van SGS, Duco Ohm, en een terugblik op het jaar 2005 door de voorzitter van de Contactcommissie, Roelof Kruijshoop.

Hierna een mooi persoonlijk geserveerd viergangen menu in dezelfde ruimte. Het was zeer geanimeerd en het was heel fijn dat zo veel SGS'ers aanwezig waren.


Bezoek aan het nieuwe Spoorwegmuseum in Utrecht (19 november 2005)

Het nieuwe Spoorwegmuseum is veel mooier dan voor de nieuwbouw. De ontvangst was in het gezellige Maliebaanstation met koffie en gebak. Hierna werden wij opgehaald door twee gidsen en kregen wij uitgebreid uitleg over de historie van de spoorwegen en het Maliebaanstation. Vervolgens werden wij met kundige uitleg rondgeleid door het nieuwe museum en kregen wij tips op welke manier wij het beste het bezoek 's middags op eigen gelegenheid konden indelen.
Klik op de foto en deze wordt groot geopend in een nieuw venster. Foto's Donald Noorhoff en Roelof Kruijshoop.
Als U een grote foto per e-mail wilt ontvangen stuur dan een e-mail naar Roelof Kruijshoop.


Er zijn schitterend gerestaureerde treinen te bezichtigen. De replica van de Arend, de diesel-elektrische treinen Dolfijn en Blauwe Engel, de Hondenkop en ook veel stoom- en elektrische locomotieven. Ook mooie oude wagons zijn bezichtigen en een paar wagons werden voor ons geopend. Mooie houten banken, leuke details over het kaartjes knippen door de conducteurs, die zich over een buiten de wagon lopende treeplank moesten voortbewegen om in de volgende coupť te kunnen komen.
In het museum kan je naast kijken ook dingen zelf doen, zoals het besturen van een trein in een trein-simulator. Ook was er een hele afdeling met grote modelspoortreinen, waarbij bijna alle NS-treinstellen aanwezig zijn.

Na de rondleiding kregen wij een uitstekend verzorgde lunch in het restaurant van het museum. Na de lunch konden de SGS'ers op eigen gelegenheid het museum verder verkennen.


Natuurlijk liepen wij nog een rondje langs de oude treinen, maar ook brachten wij een bezoek aan "De Grote Ontdekking" met de geschiedenis van de stoommachine en de replica van de Arend in een keurig nagebouwde historische omgeving. Hierna een heel leuk bezoek aan de "Orient Express", waarbij artiesten een leuk toneelstuk opvoerden dat ging over het reizen met deze roemruchte trein.

De laatste grote attractie was een reis in een wagentje door een nagebouwd stelsel van rails en locomotieven. Je kon de kolen en de smeer ruiken en de warmte voelen. Soms een bijna-botsing met een trein en een groet uit een open stoomketel van een locomotief. Bij de karretjes werd de spanning verhoogd en een angstige sfeer opgebouwd door o.a. het blauwe licht waarin je je minder goed kunt orniŽnteren.

Na ons bezoek sloten wij deze zeer geslaagde middag af met een uitstekend diner in Restaurant "De Goedheyd".

Het verrassingsdiner was heerlijk. Het was een zeer geslaagde dag!


Stadswandeling Hindeloopen en bezoek aan het Schaatsmuseum (8 oktober 2005)

Ons bezoek aan de Friese stad Hindeloopen begonnen wij in Restaurant 't Kalkoentje. Voor de meeste deelnemers was de heerlijke lunch uitstekend om weer uitgerust te kunnen deelnemen aan de stadswandeling. Wij werden rondgeleid door een mevrouw die geboren en getogen was in Hindeloopen en startten de stadswandeling met een bezoek aan de kerk. Hier kregen wij een leuke inleiding over de geschiedenis van het stadje en de oude handelsbetrekkingen met de Scandinavische landen. Ook mochten wij proberen een echte zin uit het Hindeloops te vertalen in het Nederlands. Dat lukte niet helemaal. Hindeloops is niet gelijk aan Fries en met een zin het Fries zouden de meeste onder ons dezelfde problemen hebben gehad. De echte stadswandeling voerde langs de prachtige gebouwen en langs vele kanalen. Ook kregen wij uitleg over de Friese Elfstedentocht, die door Hindeloopen komt.

Klik op de foto en deze wordt groot geopend in een nieuw venster. Foto's Duco Ohm en Roelof Kruijshoop.
Als U een grote foto per e-mail wilt ontvangen stuur dan een e-mail naar Roelof Kruijshoop.

Aansluitend brachten wij een uitgebreid bezoek aan het "Eerste Friese Schaatsmuseum" waar echt alles kan worden bekeken over de historie en de ontwikkeling van het schaatsen. Er is een schaatsenmakerswerkplaats, een tentoonstelling over alle mogelijke uitvoeringen van schaatsen tot en met de modernste versie van de klapschaats. Een leuke film over de Elfstedentocht en een groot aantal displays met krantenartikelen over de vele gereden tochten.

De dag sloten wij af met gezellig bowlen en borrelen in de "Sailors Inn" en een een heerlijk diner. Hieronder een stel leuke foto's genomen bij de binnen- en de buitenhaven van Hindeloopen. Het was weer een voortreffelijke SGS-dag!


Voetbalwedstrijd tegen een cricket- en voetbalclub (24 september 2005)

Wij hadden een wedstrijd gepland op 24 september 2005. Dat bleek geen goede datum te zijn omdat de meeste voetballers dan competitieverplichtingen hebben. Daarom hebben wij besloten deze wedstrijd te laten vervallen en te trachten deze op een andere datum te organiseren.